زیبایی بینی (Rihnoplasty)

آنچه بايد در مورد رينوپلاستي بدانيد

بيني يکي از برجسته ترين و بارزترين عناصر صورت است.ظاهر بيني در ارتباط با ساير عناصر صورت تاثير شگرفي در چهره شما دارد. بعلاوه بيني عملکرد حياتي در ارتباط با عبور هوا و تنفس و تنظيم دماي هوا دارد.


تيغه بيني به صورت طبيعي در خط وسط قرار دارد و انحراف آن مي تواند منجر به انسداد مجاري

بيني و يا کجي شکل ظاهري آن شود. عمل زيبايي بيني را اصطلاحا رينوپلاستي و تصحيح انحراف تيبغه بيني را سپتو پلاستي ميگويند. اين دو عمل معمولا به صورت توام انجام ميگيرند.
رينوپلاستي ميتواند به دو روش باز و بسته باشد. تنها مزيت روش بسته عدم وجود برش در پره وسط بيني است ولي دقت و نتيجه عمل با روش باز بيشتر است، و در تصحيح انحراف بيني تنها روش باز از کارآيي کافي برخوردار است.
به دليل منحصر بفرد بودن ساختمان و ظاهر بيني هر فرد ، در رينوپلاستي بيش از هر عمل زيبايي ديگر بايست خصوصيات فردي بيني شما و تناسب آن با ساير عناصر صورت مد نظر باشد. در طراحي عمل شما همواره سعي بر اينست که خصوصيات مثبت بيني شما حفظ شده و تنها مواردي که دچار عيب هستند اصلاح گردند.
بايد توجه داشت که مهمترين عامل در حصول نتيجه رينوپلاستي ، شکل اوليه بيني و کيفيت پوست آنست.
در حدود ۵% موارد رينوپلاستي ،ضرورت اصلاح مجدد وجود دارد ، که معمولا به صورت سرپايي و با بي حسي موضعي قابل انجام است ، و اصطلاحا به آن روتوش بيني ميگويند.

سن عمل

در بچه ها محدوديت هاي مشخصي وجود دارد كه مانع از جراحي پلاستيك بيني قبل ازبلوغ كامل مي شود اغلب دختران درپايان ۱۶سالگي وپسرها در پايان ۱۸ سالگي به بلوغ كامل رسيده اند وميتوانند تحت عمل رينوپلاستي قرار گيرند . اصلاح عيوب بيني دراين سن باعث ميشود اعتمادبه نفس نوجوان در يك زمان طلايي از زندگي وي بيشتر شود ونبايدفراموش كنيم كه در اين زمان است كه نوجوان نه تنها خودش را مي شناسد بلكه احتمالاً آينده اش راپايه ريزي خواهدكرد . از طرف ديگر امروزه تعداد قابل توجهي از متقاضيان رينوپلاستي افراد بالاي ۴۰ سال هستند . بسياري از آنها اظهار مي كنند كه در زندگيشان از شكل بيني خودشان رضايت نداشته اند ودرنهايت براي رينوپلاستي مراجعه كرده اند . چنانچه وضعيت عمومي وسلامتي فرد خوب باشد هيچ وقت براي رينوپلاستي دير نيست . دراين مواردمعمولا رينوپلاستي همراه با سايراعمال زيبايي صورت مثل كشيدن پوست صورت و … .. به طور همزمان انجام مي گيرد
در ويزيت اوليه شما تمام موارد لازم در مورد جراحي توضيح داده ميشود و در صورت تمايل به انجام عمل ، براي شما در خواست فوتوگرافي مي شود که در واقع عکسهاي مورد نياز جهت طراحي عمل شماست.

نکات لازم قبل از عمل

حداقل ده روز قبل از عمل از مصرف آسپيرين و داروهاي مشابه (ايبوبروفن، ديکلوفناک سديم، ايندوماسين، مفناميک اسيد و …) خودداري فرمائيد. استفاده از استامينوفن و ترامادول بلامانع است.
استعمال دخانيات به مدت ۴ هفته قبل و بعد از عمل ممنوع است زيرا نيکوتين به دليل انقباض عروقي، خونرساني به بافتهاي عمل شده را مختل مينمايد.
به مدت ۸ ساعت قبل از عمل از نوشيدن و خوردن اجتناب کنيد.
لباس شما در هنگام مراجعه به کلينيک بايد از نوعي باشد که مجبور نباشيد از سر به تن کنيد.

نکات مهم در مورد خود عمل

عمل رينوپلاستي و سپتوپلاستي با هردوروش بي هوشي عمومي و موضعي قابل اجراست.
بااستفاده از متدهاي غير تخريبي جديد حداکثر عناصر بيني حفظ شده و احتمال بروز بدشکلي و ساير عوارض به حداقل خواهد رسيد.


در انتهاي عمل ازپانسمان چرب در داخل سوراخهاي بيني استفاده خواهد شد که ظرف ۳-۲ روز خارج ميشوند.

روي بيني آتل گچي يا پلاستيکي گذاشته شده که ظرف ۱۰-۱۴روز برداشته ميشود.
شما بعد از ظهر همان روز مرخص خواهيد شد.

نکات لازم بعد از عمل

در زمان ترخيص براي شما مسکن،آنتي بيوتيک و آنتي هيستامين نسخه ميشود.
در هر زمان مي توانيد با پزشک خود تماس بگيريد.

رزيم غذايي در ابتدا به صورت مايعات و از روز بعد معمولي ميشود. به مدت ۲ هفته از مصرف خوردنيهايي که مستلزم حرکت زياد لبها باشد (مثل سيب )پرهيز نمائيد.
سر شما در زمان استراحت بايد کمي بالا تر از بدن بدن باشد.
کمپرس سرد (کيسه حاوي يخ) روي چشمها به مدت ۴۸ ساعت باعث کاهش ورم خواهد شد. ميزان ورم در ظرف ۷۲ ساعت به حداکثر مي رسد.
ترشح از بيني تا ۷۲ ساعت طبيعي است ودر صورت لزوم گاز کوچک جلوي بيني را تعويض نمائيد.

گچ بعد از ۱۰-۱۴ روز برداشته ميشود. در طي اين مدت مي توانيد بدون خيس شدن گچ استحمام کنيد.
شل شدن چسبها در طي ۵ روز اول طبيعي است.
داخل بيني را مي توانيد با گوش پاک کن به آرامي تميز کنيد.
کبودي بعد از عمل طبيعي بوده وظرف ۲ هفته از بين مي رود.
بعد از بر داشتن گچ تغييرات عمده مشهود است ولي تغييرات تدر يجي در طي ۱۲-۶ کامل ميشود.
بعد از برداشتن گچ تا ۳ هفته حق استفاده از عينک را نداريد و از آن پس به مدت ۳ هفته بايد با چسب عينک را به پيشاني بچسبانيد .


تا سه هفته از فين کردن از طريق بيني بايد اجتناب شود و در صورت بروز عطسه بايد با دهان باز باشد.
از فعاليت و ورزشهاي سنگين مانند ائروبيک ،وزنه برداري ،خم شدن طولاني مدت براي ۳ هفته پرهيز شود. ورزشهاي تماسي مانند کشتي ، فوتبال ، رزمي و غيره تا ۳ ماه ممنوع است.
بخيه هاي خارجي در روز پنجم کشيده شده و بخيه هاي داخلي خودبخود جذب مي شوند.
پوست بيني شما بعد از جراحي نسبت به نور خورشيد حساس است، بنابراين تا ۸ هفته در مهرض آفتاب طولاني مدت قرار نگيريد يا از کرمهاي ضد آفتاب استفاده نمائيد.
حس نوک بيني شما بعد از جراحي کاهش يافته ولي در ظرف چندين هفته به حالت طبيعي برمي گردد.

Comments are closed.