تزریقات

تزریق ژل

ژلي كه در طب استفاده ميشود قوامي شبيه ژله خوراكي دارد . اين ژل از موادي درست شده است كه براي بدن بي ضرربوده و داراي ماندگاري طولاني باشد . ژلهاي مختلفي توسط كارخانه هاي متفاوتي براي مصارف پزشكي تهيه و توزيع شده اند لذا فرمولهايي با كيفيتها وقيمتهاي متفاوتي وجود دارد.
تزريق ژل تحت بي حسي موضعي و توسط سرسوزن خيلي نازك انجام ميشود و تقريبا بي درد است  . بعد از تزريق تا ۳ ساعت از كمپرس سرد استفاده نماييد و تا چند ساعت از دراز كشيدن خودداري نماييد.
برجسته و کلفت کردن لب

لب ها اصلي ترين جزء يک سوم تحتاني صورت هستند و در بروز احساسات و جذابيت هاي فردي سهمي اساسي دارند. در حالت معمول اگر از روبرو به صورت فردي نرمال نگاه کنيم خطي که از قرارگيري لبها روي يکديگر حاصل ميشود به اندازه فاصله بين  مردمک دو چشم است يعني کمي بزرگتر از فاصله بين پره هاي بيني است  . اگر از نماي نيم رخ به چهره فردي نرمال نگاه کنيم لب پائين حدود ۲ ميليمتر عقب تر از لب بالا قرار ميگيرد و چانه نيز عقب تر از لب پائين است.

 

برجسته کردن لب

در سالهاي اخير روشهاي مختلفي براي  برجسته کردن لب ها معرفي شده و  مورد استقبال قرار گرفته اند.بعضي از اين روشها دائمي و بعضي ديگر موقتي هستند .  در.بعضي از اين روشها با وارد کردن موادي طبيعي(مثل چربي )  يا مصنوعي ( مثل ژل ) به درون لب ، بر حجم آن  افزوده ميشود اما در روش جراحي  مقداري از پوست بيرون لب به موازات خط لب برداشته ميشود و خط لب به محل برش دوخته ميشود و با اين کار لب ها برجسته تر ميشوند.اشکال روش جراحي جاي اسکار و بخيه است که تا حدي باقي ميماند.
اينکه  چه روشي براي شما مناسبتر است به ميزان زيادي به وضعيت فعلي لب شما و به حالتهايي که ميخواهيد لب شما بخود بگيرد بستگي دارد.بديهي است در جلسه مشاوره اي که با پزشک خود خواهيد داشت در اين مورد با شما صحبت خواهد شد.
مواد مختلفي براي تزريق به لب وجود دارند که مهمترين آنها عبارتند از کلاژن ، چربي  و ژل
کلاژن
کلاژن  معمولا از کلاژن پوست گاو تهيه ميشود.هر چند کلاژن گاوي  تلخيص ميشود اما چون منشاء حيواني دارد ممکن است  بدن فرد به آن آلرژي نشان بدهد لذا قبل از تزريق بايد تست آلرژي انجام شود . کلاژن تحت بي حسي موضعي  توسط سرسوزن ظريف تزريق ميشود .از آنجا که  بدن به تدريج آن را جذب ميکند لذا يکي از روشهاي موقتي است. دوام آن يک تا سه ماه است . در صورت لزوم ميتوان تزريق را تکرار کرد.

چربي
چربي تحت بيحسي موضعي  از ران يا شکم خود فرد برداشته ميشود و با سرسوزن مخصوص  به لب تزريق ميشود .دوام چربي شبيه کلاژن است  اما فرق اساسي اين دو اينست که چون چربي از بدن خود فرد برداشته ميشود آلرژي زا نيست و نيازي به تست ندارد.براي حصول نتيجه بهتر ممکن است لازم باشد تا بيش از يکبار تزريق انجام شود.

ژل
از تزريق ژل نيز براي برجسته تر و کلفت تر کردن لبها ميتوان بهره جست . از آنجائيکه ژل يک ماده غير طبيعي است بايد دقت شود که از مارکهايي استفاده شود که استانداردهاي لازمه را دريافت کرده باشند  .ماندگاري آنها بسته به جنس آنها متفاوت است . تحت بيحسي موضعي در مطب قابل تزريق هستند.

بعد از تزريق لبها تا چند روز کمي متورم هستند .براي کاستن ازاين تورم  بهتر است ۲۴ ساعت از کمپرس سرد استفاده کنيد. ضمنا لازم است براي پيشگيري  از عفونت از آنتي بيوتيک نيز استفاده کنيد.
  نازک و کوچک کردن لب

هر چند تمايل عمومي به برجسته تر و کلفت تر بودن لبها است اما گاهي کساني که لب هاي خيلي بزرگ و برجسته اي دارند براي کوچک تر کردن لبها و نازک تر کردن آنها مراجعه ميکنند. بعضي از دختر خانمها در سنين نوجواني ممکن است از بزرگي لبهايشان دلخور باشند اما بهتر است تا حدود ۲۰ سالگي صبر کنند که تا آن موقع  بدليل کامل و بالغ شدن اجزاي صورت ، اندازه نسبي لبها ي آنها نيز حالت طبيعي به خود خواهد گرفت .
گاهي اوقات ممکن است فردي از  بزرگي لبهايش دلخور باشد اما برجسته بودن لبهايش  ناشي از بزرگي خود لب ها نباشد بلکه بزرگي فک و يا وضعيت دنداني وي باعث شده باشد که لبها برجسته تر و بزرگتر از معمول به نظر بيايند. بديهي است که در چنين فردي اصلاح  وضعيت فک يا دندانهاي بيمار باعث ميشود مشکل برجستگي لبهاي وي نيز  بر طرف شود .

عمل نازک کردن لب زير بيحسي موضعي قابل انجام است  و براي هر لب حدود ۳۰ دقيقه به طول مي انجامد. تکنيک عمل بدين نحو است که باريکه اي از پوست سرتاسر لب برداشته ميشود و محل برش بخيه ميشود. .مدت ۲ هفته طول ميکشد تا زخم التيام يابد .بعد از عمل لبها مقداري متورم ميشود که در عرض چند روز برطرف ميشود.

هر چند عمل کوچک کردن لبها عمل نسبتا ساده اي است ولي مثل هر عمل ديگري احتمال عوارض خاص خودش را داراست که در اين مورد ميتوان از احتمال غيرقرينگي  و بي حسي لب نام برد  که غير قرينگي قابل اصلاح است و بي حسيي معمولا در عرض چند هفته برطرف ميشود .
اين عمل جزو عملهاي زيبايي است و بيمه ها هزينه اي بابت آن پرداخت نميکنند.

تزریق بوتاکس یا Botox Injection

نوعي باكتري به نام كلستريديوم بوتولينيوم تايپ A قادر است سمي را توليد كند. اين باكتري بي هوازي است و در محيط هاي دربسته مثل قوطي هاي كنسرو رشد ميكند به همين دليل توصيه ميشود قبل از باز كردن درب قوطيهای کنسرو  آنها را بجوشانيد . اين باكتري را در آزمايشگاه تكثير ميدهند و سم آن را تلخيص كرده و براي مصارف پزشكي با دوراژ مناسب تهيه مي كنند . بوتوكس و dysport دوشكل آماده شده اين دارو است كه به شكل پودر در ويال مخصوص بسته بندي شده اند . از آنجايي كه مولكول اين دارو خيلي حساس است اين دارو در شرايط خاصي نگهداري مي شود از جمله اينكه بايد در دماي بين ۲ تا ۸ درجه سانتيگراد نگهداري شود. مصرف اصلي اين دارو براي شل كردن گرفتگي عضلاني است مثلا در مبتلايان به اسپاسم عضلات گردن كه باعث كجي گردن ميشود با تزريق اين دارو درون عضله ، مشكل آنان برطرف ميشود . مورد مصرف ديگر آن در مبتلايان به لوچي چشم است . لوچي چشم ناشي از كشش نامتناسب عضلات چشم است . به عبارت بهتر وقتي يكي از عضلات چشم بيشتر از حد كره چشم را بكشد يا بچرخاند لوچي چشم عارض ميشود .چشم پزشكان براي اصلاح لوچي چشم از تزريق اين دارو درون عضله اي كه بيشتر از حد‎‎‏ِ لازم منقبض شده است بهره جستند و بطور تصادفي متوجه شدند كه علاوه بر برطرف شدن لوچي چشم شيارهاي بين دو ابرو نيز كم عمق تر شده و يا برطرف گرديده است و از اينجا بود كه اين دارو براي برطرف كردن چين و چروك هاي پيشاني ، دور چشم و بين دو ابرو مورد بهره برداري قرار گرفت .

مكانيسم اثر دارو :
براي اينكه عضله اي منقبض شود بايد توسط عصبي تحريك گردد . اين دارو مانع منتقل شدن تحريك عصبي به عضله ميشود لذا عضله شل ميشود و چون چروك هاي پوستي فوق الذكر به علت انقباض عضلات زيرينشان ايجاد ميشوند ، پس با شل شدن عضله ، چين و چروكها نيز برطرف ميگردد .

نحوه تزريق :
تزريق بوتوكس يا dysport بطور سرپايي در مطب قابل انجام است . حدود ۵/۱ سي سي ازدارو  با سوزن بسيار نازك “ سرسوزن انسولين ” در چند نقطه پيشاني و دور چشم شما تزريق مي گردد . براي اينكار نيازي به بي حس كردن نيست  و درد ناشي از تزريق  اندك و در حد گزش پشه است .

نكاتي كه لازم است بدانيد :
۱ – تا ۴ ساعت پس از تزريق از درازكشيدن  خودداري كنيد .
۲ – تا چند ساعت از كمپرس سرد استفاده نماييد .
۳ – اثر دارو از روز چهارم شروع شده و تا روز چهاردهم به حداكثر خود مي رسد . اين اثر ۶ -۴ ماه دوام خواهد داشت و بعد از آن بتدريج چين و چروك ها دوباره  ظاهر ميشوند كه در صورت تمايل مي توانيد مجددا تزريق نماييد .
۴ – استفاده از اين دارو در حاملگي و شيردهي ممنوع است .

Comments are closed.