لیپوساکشن (Liposuction)

نکات مفيد در مورد ليپوساکشن

ليپوساکشن در واقع کشيدن چربيهاي نامطلوب توسط دستگاه مکنده از طريق سوراخهاي کوچک و بدون برش جراحي است. در اين روش چربي از محلهاي ناخواسته مثل شکم،ران،باسن ، بغل پا،زانو،بازو،چانه،گونه و گردن برداشته ميشود. اکنون روشهاي جديدي طي دهه اخير ابداع شده اند که نتايج اين عمل را به طور چشمگيري بهبود بخشيده است. البته ليپوساکشن هرگز جايگزين ورزش و رژيم نميشود اما در داخل بدن ما نقاطي وجود دارند که چربي آن با ورزش و رژيم از بين نميروند مانند پهلو ها ، کناره خارجي رانها،بازو و … . در اين موارد تنها راه ليپوساکشن است.

چربيهاي سطح بدن از دو لايه عمقي و سطحي تشکيل شده اند . ضخامت لايه سطحي در تمام نقاط بدن تقريبا ثابت است ولي لايه عمقي در نواحي مختلف داراي ابعاد متفاوتي ميباشد. اتفاقي که در ليپوساکشن رخ مي دهد بر داشتن چربيهاي لايه عمقي است، و چربي لايه سطحي نبايد دستکاري شود. اگر اين نکته رعايت نگردد ، باعث بروز ناهمواري ميشود.
حصول نتيجه مطلوب در ليپوساکشن مستلزم وجود پوستي سالم و بدون علائمي از ترکهاي پوستي است . پوست يک فرد جوان که دچار چاقي شديد و سابقه حاملگي نباشد ، حالت ارتجاعي و انعطاف دارد و بعد از کشيدن چربي زير آن ميتواند متناسب با حجم جديد خود را جمع کرده و حالت آويزان پيدا نکند.
اگر در نظر داريد که ليپوساکشن براي شما انجام شود ،مطالعه اين صفحه اطلاعات مفيدي را در اختيار شما قرار ميدهد.البته به تمام سوالات شما پاسخ نميدهد.

بهترين کانديد

بايد انتظارات شما از ليپوساکشن واقعي باشد نه رويايي. بايد بدانبد که ليپوساکشن ظاهر شما را بهبود بخشيده واعتماد به نفس شمارا افزايش ميدهد ،اما ضرورتا بدان معنا نيست که کاملا با ايده آل شما مطابقت نمايد.
بهترين کانديد براي ليپوساکشن افراد با وزن تقريبا نرمال با پوستي سالم و انعطاف پذير هستند که دچار مناطقي
از چربي اضافي باشند. سن فاکتور مهمي نيست اما اصولا هر چه سن بالاتر باشد،انعطاف پذيري پوست کمتر ميشود.

نوع بيهوشي

انواع مختلفي از روشهاي بيهوشي در ليپوساکشن به کار مي رود. اگر قرار است که ليپوساکشن به صورت محدود وبا حجم کم انجام شود، بيحسي موضعي کفايت ميکند،اما در صورت تمايل بيمار ،به صورت همزمان از داروهاي آرام بخش و خواب آور نيز استفاده ميشود. در برخي موارد خصوصا با حجم هاي بالا ي ليپوساکشن ، بيهوشي  عمومي کاربرد دارد .

 تکنيک جراحي

 از طريق برشهاي کوچک ۳-۴ ميلي متري وبا استفاده از لوله هاي فلزي باريک و دستگاه مکنده چربي هاي عمقي برداشته ميشوند . محل برشها طوري انتخاب ميشود که  اسکار آن مشخص نباشد.
يکي از روشهاي جديد در ليپوساکشن ،استفاده از اولترا سوند(امواج صوتي) است. به دليل وجود عوارض بيشتر  استفاده از آن محدود به مناطقي از بدن است که حاوي چربي متراکم بوده و با روش معمول قابل کشيدن نباشد.

زمان جراحي

زمان مورد نياز جهت ليپوساکشن بسيار متغير بوده و بسته به تعداد نواحي و ميزان چربي که بايد ساکشن گردد مي تواند از يک تا چهار ساعت به طول بيانجامد .

ريسک (خطر) ليپوساکشن

به صورت نرمال ليپوساکشن يک عمل مطمئن و بي خطر است، به شرط آنکه انتخاب بيمار ،وسايل مورد استفاده و روش انجام کار صحيح و مناسب بوده و جراح دوره ليپوساکشن را گذرانده باشد . در کشور ما تنها افراد دوره ديده ،
فوق تخصصين جراحي پلاستيک مي باشند اما در برخي از ممالک متخصصين پوست و جراحي عمومي نيز اين دوره را مي گذرانند . در مواردي که حجم تخميني ليپوساکشن بالاي ۵ ليتر باشد بهتر است از انجام جراحيهاي همزمان مثل جراحي زيبايي شکم احتناب گردد..

بعد از عمل

بعد از عمل ،ترشح از محل سوراخها طبيعي است. براي کنترل ورم و شکل گيري پوست معمولا از يک گن مخصوص به مدت ۴-۸ هفته استفاده مي شود .درد بعد از عمل چندان شديد نخواهد بود ولي کبودي پوست ميتواند زياد باشد .

 بازگشت به فعاليت  نرمال

بعد از اتمام ليپوساکشن ، بيمار بايد هر چه زودتر از تخت پايين آمده و راه برود. بعد از چند روز شما مي توانيد فعاليت روزمره خود را از سر بگيريد. از فعاليت و ورزشهاي سنگين تا يک ماه بايد اجتناب شود.

ظاهر جديد شما

در روزهاي اول به سبب ورم و کبودي ظاهر شما حتي از قبل هم بدتر به نظر مي رسد ولي به مرور از شدت آن کاسته شده و بعد از ۶ هفته  ۷۰% ورم جذب ميگردد. نتيجه نهايي بعد از ۶ ماه حاصل ميگردد.

آيا پوست با حالت جديد تطبيق ميکند؟

پوست سالم و قابل انعطاف به خوبي جمع شده  و با قالب جديد همخواني پيدا مينمايد . اما در موارد چاقيهاي  شديد موضعي يا زماني که خطوط پوستي ناشي از کشش زياد (مانند حاملگي ) وجود داشته باشد ، اين قابليت پوست از بين رفته و در اين موارد بايد پوست اضافي نيز برداشته شود.

ايا چربي مجددا باز ميگردد؟

تعداد سلولهاي چربي ثابت است و بعد از ليپوساکشن سلولهاي برداشته شده جايگزين نمي شوند، ولي در صورت عدم رعايت رژيم غذايي ،سلولهاي باقي مانده چربي اضافي را در خود ذخيره کرده و متورم ميشوند .اما در هر صورت چاق شدن مجدد فرد به شکي متناسب و در تمام سطح بدن رخ ميدهد.

Comments are closed.